یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:وهابیت,تاریخچه ی وهابیت,عصمت از ديدگاه وهابيت,بصائر, :: 21:40 :: نويسنده : محمدرضا جاودانیان
عصمت از ديدگاه وهابيت معنای عصمت عصمت در لغت به معنای منع و در اصطلاح نگاه داشتن خدا، بندهاش را از چیزی که موجب عقوبت و عذاب میشود[1] و معصوم یعنی کسی که هیچ یک از حرامهای الهی از او سر نمیزند.[2] در متون دینی و تاریخی کهن مثل عهدین[3] مطالبی در رابطه با عصمت و یا عدم آن نسبت به پیامبران به چشم میخورد و یا حتی در کتب تاریخ نگاری جدید و یا کتبهای اسلامی مثل برخی از تفاسیر، اقوالی به چشم میخورد که متأثر از اسرائلیات بوده و رفته رفته در بین ذهن علما نفوذ کرده و در آنجا راسخ شده است که با شرع مقدس و مقام پیامبران پیشین سازگاری نداشته و ما را در شناخت اسلام ناب با مشکل مواجه میکند. مثلا در آیاتی از تورات و انجیل گناهانی از قبیل زنا، شراب خواری، جنایت، حقه بازی، چشم چرانی و... [4] را به پیامبران بزرگ الهی نسبت دادهاند. دیدگاه وهابیت از جمله کسانیکه قائل به عدم عصمت پیامبران و به تبع آنها ائمه اطهار (علیهم السلام) شدهاند سلفیها میباشند که به اعتراف بزرگانشان عصمت را برای پیامبران و ائمه اطهار قبول ندارند. ابن تیمیه از بزرگان اهل سنت در یکی از اقوالش مدعی شده که هیچ کس معصوم نیست نه پیغمبر نه غیر پیغمبر[5] و میگوید: «فإنه لا معصوم بعد الرسول و لاتجب طاعه أحد بعده فى كل شيء»[6] بدرستی که هیچ معصومی بعد از رسول نیست و طاعت هیچ کسی بعد از پیغمبر در هیچ چیزی واجب نیست. او میگوید: امت پیغمبر جمعاً معصوم هستند و چون امت معصومند دیگر نیازی به عصمت امام نیست. وی در منهاج مینویسد: أحدها أن يقال لا نسلم أن الحاجه داعيه إلى نصب إمام معصوم وذلك لأن عصمه الأمه مغنيه عن عصمته[7] دیدگاه امامیه در رابطه با عصمت پیامبران دلائل مختلفی وجود دارد. مثلاً چون انبیا انسانها را به پاکی و پاکیزگی فرار میخواندند پس اگر خود آلوده به گناه باشند این فراخوان، رهآوردی نخواهد داشت و به تعبیر قرآن مورد مواخذه و خشم خداوند متعال قرار میگیرند: يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ*كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ[8] اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چرا سخنى مىگوييد كه عمل نمىكنيد؟! * نزد خدا بسيار موجب خشم است كه سخنى بگوييد كه عمل نمىكنيد! انبیا باید معصوم باشند تا بتوانند رهبر و راهنمای مردم شوند و همچنین باید معصوم باشند تا در حمل پیامهای خداوند، هیچ جای شک و شبهه و تردیدی باقی نماند. اگر دارای مقام عصمت نبوده باشند مردم چگونه میتوانند به اینگونه پیامها اعتماد کنند. در رابطه با عصمت پیامبر(ص) در قرآن کریم میخوانیم: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً[9] اى كسانىكه ايمان آوردهايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد. در این آیه و 10 آیه دیگر در قرآن کریم بوضوح میبینیم که اطاعت از پیغمبر خدا در کنار اطاعت از خداوند متعال قرار داده شده است و از آنجا که فعل پیامبر همانند قولش و تقریرش حجت است باید فعلش صد در صد صحیح باشد تا بندگان در تبعیت از افعال پیامبر به گمراهی نیفتند. پس نبی باید معصوم باشد. در رابطه با عصمت ائمه اطهار علیهم السلام خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید : إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً[10] همانا خداوند مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد. اراده خداوند متعال در این آیه بر این تعلق گرفته است که پلیدی را از اهل بیت دور گرداند و رجس هرنوع پلیدی اعم از گناه و غیر گناه است. نقد وهابیت برخی از اهل سنت گفتهاند که این آیه در بیان مقام عصمت برای زنهای پیغمبر است نه برای اهل بیت. چون آیه مربوط به زنهای پیغمبر است. در جواب باید گفت: اولا بر فرض اینکه قبول کنیم این آیه در مقام اثبات عصمت برای زنهای پیامبر است پس خود این جواب است برای آقایانی که میگویند عصمت برای هیچ کسی ثابت نیست نه نبی و نه غیر نبی. ثانیا این جمله در این آیه برای زنهای پیامبر نیوده و برای اهل بیت میباشد. زیرا : 1. این احتمال اجتهاد در مقابل نص است. زیرا روایات متواتر بیان میکند که شان نزول آیه درباره پیامبر و فاطمه و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) است و حتی این مطلب را مدتها پیامبر اسلام تکرار میکرده است تا برای مردم خوب جا بیفتد. مثل روایتی که در مسند احمد از انس ابن مالک نقل میکند: حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا أَسْوَدُ بن عَامِرٍ ثنا حَمَّادُ بن سلمه عن علي بن زَيْدٍ عن أَنَسِ بن مَالِكٍ أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم كان يَمُرُّ بِبَيْتِ فَاطِمَه سِتَّه أَشْهُرٍ إذا خَرَجَ إلى الْفَجْرِ فيقول الصَّلاَه يا أَهْلَ الْبَيْتِ إنما يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً[11] از انس نقل می کند گه پیاکبر گرامی اسلام شش ماه هر وقت که برای نماز صبح از منزل خارج میشدند به درب خانه فاطمه(س) که میرسیدند میفرمودند: ای اهل بیت وقت نماز صبح است و بعد این آیه را تلاوت میفرمودند که همانا خداوند مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و شما را کاملا پاك سازد. آیا این فعل پیامبر آنهم برای شش ماه و هر روز دلالتی جز این دارد که اهل بیت کسانی هستند که در خانه علی و فاطمهاند. 2. اگر آیه درباره زنهای پیامبر بود باید به صورت خطاب مونث ذکر میشد نه خطاب مذکر؛ یعنی باید چنین میآمد: إنما يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُن الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُن تَطْهِيراً [1] -ابن منظور ؛ لسان العرب ، بیروت ، دار الصادر ، 1414 ه ق ، چاپ سوم ، ج 12 ، ص 404 [2] -طريحى، فخر الدين؛ مجمع البحرین ، تحقيق: سيد احمد حسينى ، تهران، كتابفروشى مرتضوى،1375 ش، چاپ سوم، ج 6 ، ص 116 [3] -منظور تورات و انجیل است [4] -کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر پیدایش ، فصل 19 ، آیه 30 به بعد کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر پیدایش ، فصل27 ، از آیه 1 تا 40 کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر پیدایش ، فصل9 ، از آیه 21 تا 25 کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر سموئیل ، فصلفصل 12 از آیه 9 به بعد کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر سموئیل ، فصل 11 آیه 2 تا 27 کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر لاویان ، فصل 18 آیه 12 کتاب مقدس ، عهد عتیق ، سفر خروج ، فصل6 آیه 20 [5] -أحمد بن عبد الحليم بن تيميه الحراني أبو العباس ؛ منهاج السنه النبويه ، تحقيق : د. محمد رشاد سالم ، مصر ، مؤسسه قرطبه - 1406 ، چاپ اول ، ج 7 ص 85 [6] -أحمد عبد الحليم بن تيميه الحراني أبو العباس ؛ كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيميه ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي ؛ عربستان سعودی ، مكتبه ابن تيميه ، چاپ دوم ، ج 19 ، ص 69 [7] -أحمد بن عبد الحليم بن تيميه الحراني أبو العباس ؛ منهاج السنه النبويه ، تحقيق : د. محمد رشاد سالم ، مصر ، مؤسسه قرطبه ، 1406 ، چاپ اول ،ج 6 ص 466 [8] -قرآن کریم ، سوره صف ، آیه 2 و 3 [9] -قرآن کریم ، سوره نسا، آیه 59 [10] -قرآن کریم ، سوره احزاب ، آیه 33 [11]- أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني ؛ مسند الإمام أحمد بن حنبل ،مصر ، مؤسسه قرطبه ، ج 3 ، ص 259 محمد بن عيسى أبو عيسى الترمذي السلمي ، الجامع الصحيح سنن الترمذي ، تحقيق : أحمد محمد شاكر وآخرون ، بیروت ، دار إحياء التراث العربي ، ج 5 ، ص 352 محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيشابوري ؛ المستدرك على الصحيحين ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا ، بیروت ، دار الكتب العلميه - بيروت - 1411هـ - 1990م ، چاپ اول ، ج 3 ، ص 172 منبع : انجمن گفتگوي ديني http://www.askdin.com/showthread.php?t=7612
درباره وبلاگ """" به نام خداوند خوبی ها """" این وبلاگ توسط عده ای از جوانان شهرستان امیدیه و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد اهمیت فعالیت در فضای مجازی و با هدف بحث و تبادل نظر و مقابله با فرقه ها و انحرافات موجود , به وجود آمده است. امیدواریم شیعیان و عاشقان اهل بیت ما را در این راه یاری فرمایند. پيوندها
|
||
![]() |